SHIGERU BAN

 

Japon asıllı olan Shigeru Ban, sanatla iç içe olan bir aileden gelmektedir. Mimariyi yalnızca sanat olarak görmeyip yapılarında topluma ve insana fayda odaklı çalışmalar yapmıştır. İnsanların evsiz kaldıkları doğal afetlerde bile kişisel alan kavramına önem vermiş ve bu yönde basit ve kullanışlı tasarımlar oluşturmuştur.

   Shigeru Ban’a göre mimarlık; barınma ihtiyacını karşılarken insanların yaşam kalitesini artıran ve dünyanın iç güzelliğini kutsayan yeni mekanlardır. Ban tasarımı bir sosyal sorumluluk olarak ele almıştır. O’na göre tasarım oldukça sağlam, ucuz ve kolay hayata geçirilebilir olmalıdır.

   Pahalı ve ulaşılması zor malzemeler yerine çevrede bulunan tekrar kullanılabilecek malzemelere yönelmiştir. 1999’da Türkiye’ye gelerek depremzedeler için oluşturduğu kartondan yapılmış evlere etrafta bulunan gazoz kasalarıyla yaptığı temel buna verilebilecek örneklerden biridir. Barınma ihtiyacının yanında toplumun ortak kullanım alanı olan ibadethanelerde de yine geri dönüştürülebilen bir malzeme olan karton ruloları kullanarak mimariye yeni bir yapı malzemesi kazandırmıştır.

   Shigeru Ban; çevreye olan saygısı ve ekolojik yaklaşımıyla yenilenebilen malzemeleri kullanarak olağanüstü strüktürler oluşturmuştur. Suya karşı yalıtılmış karton, kağıt boru, bambu, prefabrike ahşap gibi doğayla bütünleşen yenilikçi malzemeleri kullanması; onun gelenekseli modernle birleştirme konusundaki yaklaşımını yansıtır.

 

Shigeru Ban Türkiye Kağıt Kütük Ev© http://www.emoji.com.tr

 

  

      Shigeru Ban’ın mimarlık anlayışında dikkat çeken bir başka nokta ise; iç mekan ve dış mekanı bir bütün olarak ele alması ve akışkanlığın sağlanmasıdır. Ban’ın iç mekan ve dış mekan arasındaki bu devamlılığı kartonların yapısındaki dairesel formları bir araya getirerek oluşturduğu söylenebilir.

   Topluma fayda amacıyla eserler veren mimarın kalıcılık kaygısı gütmediği kullandığı malzemelerden yola çıkılarak söylenebilir.  Örneğin Japonya’da yaptığı bir kiliseye 50 yıl ömür vermiş ve bu sürenin sonunda yapıyı oluşturan malzemelerin tekrar bir başka yapıda kullanılabilmesini amaçlamıştır.

   Geri dönüştürülebilen malzemelere bu denli önem veren bir mimarın baş yapıtı olarak kabul edilen Leseine Musicale binasında kendi mimari çizgisinin dışına çıktığını söylemek mümkün müdür? Baş yapıtı ve diğer eserleri arasında ki bu farklılık kafalarda mimarla ilgili soru işaretleri oluşturmaktadır.

 

 

Shigeru Ban Leseine Musicale © https://www.blouinartinfo.com

 

   Genel olarak bakıldığında, Shigeru Ban’ın mimari yeteneklerini insanların yararına kullanmayı amaçlaması onu yeni yapı malzemeleri bulmaya itmiştir. Böylesi iyi bir mimarın Pritzker Mimarlık Ödülü’ne layık görülmesine şaşırılmamalıdır.

 

 


BULUŞMADAN ÖNCE KATILIMCILARA SUNULAN KAYNAKLAR

  • https://nevart.net/shigeru-ban-kimdir-6540/

  • http://www.hayatgibi.com/kimdir/bir-cozumcu-mimar-shigeru-ban.html

  • https://emoji.com.tr/shigeru-ban-ve-karton-evler/

  • http://www.arkitera.com/haber/29623/shigeru-bandan-dunyanin-en-yuksek-hibrit-ahsap-binasi

  • http://www.mimarizm.com/haberler/2014-pritzker-i-kagittan-umit-yeserten-shigeru-ban-a_117732

 


KATILIMCILAR

 

Fatmanur Küçükçıtraz

Asude Çelik

Şevval Melek Hisoğlu

Ahmet Alperen Şentürk

Sena Nur Koç

Seren Çakmakçı

H. Rümeysa Kurt

Emre Ata

Ömer Melih Elmas

Fatıma Sude Yıldırım

Farukh Maxeto

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Tanıtılan Yazılar

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Son Paylaşımlar

April 22, 2020

May 6, 2019

Please reload

Arşiv