BALYAN AİLESİ

March 31, 2019

  

 Osmanlı Devleti’nin 18. ve 19. yüzyıllarına mimari eseleri ve tasarım anlayışlarıyla damga vuran mimar ailesidir Balyanlar.Uzun yıllar Osmanlı Devleti’nin yaptırdığı saray ,köşk, konut cami, kışla vb. yapıları kazandırmışlar bu topraklara.Usta çırak ilişkisini aile içinde uygulamışlar ve nesilden nesile mimari tasarım anlayışı , bilgileri ve kültürü arttırarak uygulamışlar.Eserlerin çoğunu ya kardeşler beraber yapmış ya da baba oğul işbirliği içerisinde yapılmış.Tüm bunların yanında bu kadar uzun yıllar bunu başarabilmeleri için yenilikçi olmaktan da kaçınmamışlar.Eserlerinde yerli kültürün birçok tasarım anlayışı görülse de bilhassa zaman ilerledikçe dönemin gereklerini ve yurtdışında gelişen akım ve mimari dokuyu eserlerinde harmanlayarak yansıtmışlar.Özellikle barok mimarisinin etkisinde kalmışlardır.İlk başta Osmanlı Devleti’nin mimarlar ocağından yetişen bu ailenin 19. yüzyıl itibarıyla  yurtdışında eğitim görmeye başlayınca yapı tasarımlarında dışarıdaki akımlar çok daha fazla etkili olmaya başlamış.Öyle ki bu konu ‘’Osmanlı mimarisini özünden koparmış mıdır?’’ gibi tartışmaların çıkmasına yol açmıştır.Yaptıkları eserlerin hemen hepsi ihtişamlı ve gösterişli olmaktan kaçınmamış eserler büyüklükleri ile ön plana çıkıp birer sembol olmuşlardır.Yaptıkları eserler şu anda İstanbul’un turistik mimarisinin çoğunu kapsamaktadır.Çırağan Sarayı ,Dolmabahçe Sarayı , Beylerbeyi Sarayı Kuleli Askeri Lisesi ve daha birçok önemli ve turistik saray cami ve eserler vermişlerdir.Eserlerinin çoğunu yüksek tabaka için yaptıklarından dolayı eserlerin çoğu ya denize sıfır ya da kentin gözetlenebileceği geniş bir manzaraya sahip tepelere konumlanmıştır.

 

 

                               

     

 

 

 

 

                               ©academia.edu                                                               ©academia.edu       

 

Eserlerinde detaylı motifler ve işlemeler yerel ahşap cam ve pencereler kullanmışlar.Bunun yanı sıra çatılarda üçgen alınlıklar yurtdışında getirilen iç mekandaki avize şamdan ve diğer işlemeler en önemlisi de kuleler yurtdışında o dönemde bulunan mimari anlayışlardan ve tasarımdan etkilendiklerini ortaya koyar.Balyanlar dönemin akımlarından etkilenmiş olmalarına rağmen eserlerinin birer kopya değil yerel ve dış kültürün bir sentezi olduğu görülmektedir.Eserlerinin genelinde dış cepheler yüksek girişli sütunlarla ve detaylı motiflerle bezenmiş dönemin ve öz kültürün karması bir anlayışa sahiptir.Mekana girildiğinde yüksek tavanlı geniş bir avlu ve derinlik hissini kuvvetlendiren ve bir yandan da ihtişamı ve gösterişi ifade eden avizeler, ahşap masalar ve eşyalar, duvarlardaki süsleme ve varaklar ile sarayda olduğunuzu hissettiren birçok detayla karşılaşıyoruz.Balyan ailesinin yapmış olduğu eserlerden Osmanlı Devleti şüphesiz memnun kaldı ki bu aile iki yüzyıl boyunca birçok eser vermiştir.Her ne kadar öz mimari kültürün dışına çıktıkları iddia edilse de kendilerinden istenilen mimari mekanları ustaca oluşturdukları ortadadır.Ayrıca yaptıkları eserlerde Osmanlı mimari kültürünün birçok yansımasını görmek mümkündür.Oluşturdukları mekanların planlamasının ve eselerin iç mekanlarındaki akış ve bölümleri Osmanlı yaşam şeklini ve tarzını yansıtmaktadır.

 

               ©academia.edu  

              ©academia.edu  

 

Balyan ailesi bildiğimiz haliyle İstanbul’u kendi dönemlerinde baştan şekillendirmişler.İstanbul’a ilk toplu konut projesini yapmışlar ve kendilerine has mimari anlayışla irili ufaklı birçok eser vermişlerdir.İstanbul’a silüetini kazandıran aile olarak da tanınmaktadırlar.18. yüzyıldan  20. yüzyılın başlarına kadar hizmet veren bu aile Osmanlının çöküşü ile sahip oldukları ünlerini kaybetmişlerdir.Ailenin son üyesi Levon Bey de yurtdışında eğitim görmüş fakat Osmanlı Devleti sınırlarında bir eseri bulunmamaktadır.Her ne kadar bir kesimin Osmanlı mimarisini ve öz kültürünü yok ettikleri düşünülse de Balyan ailesinin yaptıkları eserlerle İstanbul’a bugünkü şeklinin verilmesinde çok büyük pay sahibi oldukları kesindir.Her yıl milyonlarca insan yurt içinden ve yurt dışından bu ailenin eserlerini görmek, onların mimarisini anlamak ve izlemek için gelmektedirler.

 

 

Buluşmadan Önce Katılımcılara Sunulan Kaynaklar

 

  • https://listelist.com/balyan-ailesi/

  • http://www.wikizeroo.com/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvQmFseWFuX2FpbGVzaQ

  • http://yumurtaliekmek.com/balyan-ailesi-kimdir-eserleri-nelerdir/

  • http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/taha-akyol/balyan-ailesi-40238827

  • http://www.filozof.net/Turkce/tarih/tarihi-kisilikler-sahsiyetler/39723-balyan-kardesler-ailesi-kimdir-hayati-eserleri-hakkinda-bilgi.html?showall=1

  • https://www.antoloji.com/tarihi-bir-gercek-aydinliga-cikiyor-balyanlar-mimar-degildi-mutlaka-oku-siiri/

  • https://aygunahmet.wordpress.com/2013/06/30/mimar-balyan-ailesi/

  • http://bilgili.co/balyan-ailesi-ve-eserleri

  • https://core.ac.uk/download/pdf/38315319.pdf

  • https://core.ac.uk/download/pdf/38315319.pdf

 

Katılımcılar 

 

  • Murat ÇAVUŞOĞLU                                 

  •  Abdulkadir DEMİREL

  • Şevval ÇAPKIN     

  • Meltem DURMUŞ

  • Bülent SEVİNÇ

  • Ömer Faruk ÇİFTÇİ

  • Doruk ÇAKIR

  • Haktan OĞUZ

  • Aslı ONTAŞ

  • Reşat GELAL

  • Başak KÖKSAL

  • Pınar KAVRAZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Tanıtılan Yazılar

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Son Paylaşımlar

April 22, 2020

May 6, 2019

Please reload

Arşiv